کسب و کارها همیشه به دنبال راههایی برای بخشبندی ارتباطات خود به شکلی هستند که به شکل هدفمند پیامهای تبلیغاتی خود را به مشتریان خود برسانند. در همین راستا، احتمالاً اصطلاحاتی مانند پیام کوتاه هدفمند، پیام کوتاه هوشمند، تبلیغات مکان محور یا پیام کوتاه مکان محور را شنیدهاید.
تبلیغات مکان محور، یک استراتژی بازاریابی موثر است که تبلیغات موبایلی را با اطلاعات مکانی ترکیب مینماید تا براساس موقعیت فیزیکی که مصرفکنندگان در آن قرار دارند، محتوای مرتبط را به آنها نشان دهد. به عنوان مثال، اگر وارد کافی شاپ میشوید، ممکن است بر روی گوشی تلفن همراه خود پیامکی تبلیغاتی در رابطه با پیشنهاد ویژه آن کافی شاپ برای آن روز به خصوص دریافت کنید. این همان تبلیغات مکان محور است. تبلیغات مکان محور ممکن است که بدین شکل مستقیم نباشد. در تبلیغات مکان محور ممکن است محتوای تبلیغاتی به یک ناحیه جغرافیایی به خصوص ارسال شود. به عنوان مثال، اگر کسب و کاری در چند نقطه فعالیت داشته باشد، ممکن است بخواهید که پروموشن خاصی را برای مشتریانی که در نزدیکی یکی از این نقاط فعالیت هستند، ارسال نمایید.
روشهای سنتی تبلیغات مبتنی بر تلویزیون، رادیو و بیلبوردها هستند. اما، در دنیای کنونی، مردم بیشتر به گوشیهای موبایل خود متکی هستند و اطلاعات را از این ابزار دریافت میکنند. به همین خاطر، باید در جایی که هستند با آنها ملاقات کنید و به آنها محتوای با ارزش ارائه دهید. تبلیغات مکان محور بسیار با ارزش است زیرا به میزان زیادی تجربه کاربری منحصر به فردی را به مشتریان عرضه میدارد.
آمارها نشان میدهد که ۸۴ درصد بازاریابها به شکلی از بازاریابی مکان محور استفاده میکنند. اغلب این بازاریاب ها از تبلیغات مکان محور برای شخصی سازی تجربه مشتریان خود و تعامل اختصاصی شده و هدفمند با آنها استفاده میکنند. پیش بینی میشود که در سال ۲۰۲۲ ، بازایاب ها در حدود ۳۹ میلیارد دلار در زمینه تبلیغات مکان محور هزینه نمایند. ۷۴ درصد بازاریابها اعتقاد دارند که بازاریابی مکان محور میتواند بازگشت سرمایه را بهبود بخشد. مزایای تبلیغات مکان محور عبارت است از:
- تبلیغات مرتبط: امکان ارسال تبلیغاتی مرتبط و قابل توجه به مشتریان با توجه به وضعیت و موقعیتی که در آن قرار دارند.
- تعامل بهتر با مشتریان: هنگامی که در لحظه یا موقعیت خاصی، اطلاعاتی را برای مشتری میفرستید که بلافاصله میتوانند از آن استفاده کنند، دلبستگی آنها به برندتان افزایش مییابد.
- افزایش فروش: بازاریابی مکان محور میتواند باعث افزایش درآمد کسب و کارتان شود.
- شروع سریع: شروع بازاریابی و تبلیغات مکان محور به سرعت و آسانی صورت میگیرد.
- پوشش وسیع: با توجه به تعداد مشترکین تلفن همراه، ارسال تبلیغات مکان محور به گستره وسیعتری از مشتریان مقدور است.
- هزینه پایین تر: انجام بازاریابی مکان محور نسبت به روشهای سنتی، هزینه کمتری از نظر آماده سازی محتوا و همچنین انجام آن دارد.
شرکت رهیاب رایانه گستر، اپراتور سرشماره ۱۰۰۰ پیام کوتاه کشور با بیش از ۱۶ سال سابقه فعالیت در حوزه پیام کوتاه، آمادگی لازم برای ارائه خدمات پیام کوتاه مکان محور و هدفمند به مشتریان خود را دارد.